onsdag 26. juli 2017

Raske Småretter med Lettsaltet Rått Kjøtt!

Det er sommer, det er ferie og det har blitt varmt i været! Det som skjer da er at jeg får lyst på de mer friske og lettvinte rettene, og da aller helst kald mat. I kjøleskapet har jeg nå stående lettsaltede kjøttbiter på glass, og det kan omtrent ikke bli enklere enn det. Disse kjøttbitene kan skjæres i tynne skiver og brukes til carpaccio, eller spises sammen med eggerøre, eggesmør, eggesalat, kokt potet krakket i smør, eller annen snacks man synes passer til. Ideen har jeg lånt fra ei av de flinke og driftige damene i facebookgruppa Livenes Hage.






Du trenger:
    • ca 1 kg Kjøtt, rått og ferskt
    • 100 gram Mineralsalt
    • 1 liter Vann
    • Glass med lokk, som rommer 1,5-2 liter




Valg av kjøtt:
Man kan bruke det kjøttet man foretrekker, men aller helst fra gressforede dyr. Lam, storfe og viltkjøtt vil fungere ypperlig, og gjerne andre deler av dyret enn indre- og ytrefilet da det kanskje er i overkant råflott. Billigere kjøtt som høyrygg, bibringe eller mørbrad for eksempel, er det jeg vil bruke for det meste. På bildene har jeg brukt kalvestek, kjøpt på halv pris pga utgangsdato.







Slik gjør du:
  • Lag saltlake. Kok opp vann, og ha i mineralsaltet. Trekk kjelen til side når saltet er løst opp i vannet. La saltlaken avkjøles helt.


  • Skjær kjøttet i biter. Jeg skjærer bitene i størrelse på rundt 4 cm i tykkelse, men er ikke så nøye på jevne kanter. Man kan skjære små kvadrater om man ønsker.


  • Finn frem et rent glass med lokk. Ha kjøttbitene i glasset til, og fyll 3/4 av glasset. Hell saltlake over. Saltlaken skal dekke kjøttbitene. Om de flyter opp kan du eventuelt bruke en passende stein som vekt, eller Pickle Pebbles.


  • Sett glasset i kjøleskapet. La det stå i 2-3 dager før du forsyner deg av godsakene. 


  • Dette har flere ukers holdbarhet, og gjerne mye lengre. Holdbarheten vil avhenge av hvor mange ganger du åpner glasset, om alle kjøttbitene ligger under saltlaken osv. Bruk luktesansen. Lukter det surt, er det på tide å pensjonere glassets innhold. 






Carpaccio:
  • Ta ut det antallet kjøttbiter du trenger fra glasset, og tørk av saltlaken. 


  • Skjær kjøttbitene i syltynne skiver. Legg de utover et fat, sammen med ferske krydderurter og vårløk. Skvis over litt sitron, rasp over litt upasteurisert parmesan og bruk litt nykvernet sort pepper. Ekstra mineralsalt er antakelig ikke nødvendig.









Ta også en rå titt på:



For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.