mandag 27. juli 2015

Gelefigurer laget av Lemonade med Rabarbra og Blåbærsmak!

Lemonadeeksperimenteringen fortsetter! Den melkesyregjærede lemonaden har allerede vært gjennom mange smaksvariasjoner og nå er eksperimentet utvidet til gelefigurer. Denne gang med smak av rabarbra og blåbær. Probiotiske gelefigurer som både smaker og gjør godt, og en ypperlig måte for å få inn mer gelatin i kosten.






Du trenger:



Blåbærlemonade:
100 gram ferske eller frosne blåbær tilsettes den originale lemonadeoppskriften. Rør rundt i blandingen daglig. Siles før lemonaden tappes på flasker eller brukes til gelefigurer.



Rabarbralemonade:
2-3 stilker rabarbra renses og skjæres i biter. Ha rabarbrabitene i en kjele med 2 ss vann og la småputre på svak varme i circa 20 minutter til rabarbraen går i oppløsning. Avkjøles til romstemperatur. Tilsettes den originale lemonadeoppskriften, gjerne sammen med litt revet fersk økologisk ingefær. Rør rundt i blandingen daglig. Siles før lemonaden tappes på flasker eller brukes til gelefigurer. 






Slik gjør du:
Ta 1 dl lemonade i en kjele og tilsett gelatinpulveret uten å røre rundt. La svelle i 10 minutt. Varmes deretter på svak varme til gelatinet smelter. Tilsett mineralsaltet. Trekk kjelen av platen. Ha i søtning, bland godt, og tilsett resten av lemonaden. Helles i små søte former, eller i en større form hvis du vil skjære ut biter selv. Settes i kjøleskap i 2-3 timer, eller til gelefigurene er stivnet. Oppbevares i kjøleskap.



En liten bemerkning - Gjæringen fortsetter under oppbevaringen i kjøleskapet! En dag fant jeg et glass bakerst i kjøleskapet etter 2-3 uker, og det lille champagnesmellet jeg fikk når jeg lettet på lokket sier alt. Smaken var syrligere, men like god!






Hvorfor bør gelatin være et daglig innslag i kosten?



For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.