onsdag 24. januar 2018

Kokt Rogn og Stekt Rogn!

Det er neppe tilfeldig at havet på denne årstiden tilbyr oss et naturlig vitamin- og mineralkick. Etter mørketiden er det nå vi trenger det som mest, og det har sannelig naturen tenkt ut for oss for lenge lenge siden. Nå gjelder det bare å benytte seg av muligheten, kaste alle helseskadelige kosttilskudd, og gå bananas i fiskedisken. Den første torskerogna er på plass, og mens vi venter på lysere tider og rogn fra en langsvømt skrei fra juksabåtene, er fersk torskerogn et særs godt alternativ. Rognsesongen varer fra januar til april, så her skal rogna trekkes, stekes og sukkersaltes fremover - og akkurat nå gleder jeg meg skikkelig til stekte rognskiver i morgen!






KOKT ROGN
Du trenger:




Slik gjør du:
1. Skyll rognen i rennende vann fra springen.

2. Kok opp vann og salt i en kjele, eventuelt sammen med hele pepperkorn og laurbærblad. Når vannet koker skrur man temperaturen ned til svakeste varme.

3. Ha rognposen(e) rett i kjelen. Alternativt kan de pakkes inn i matpapir eller et klede for å hindre at de sprekker. Det går som regel greit uten innpakking hvis man passer på temperaturen.

4. La rogna trekke i kjele, med lokk på gløtt, i 45-60 minutter. Avhengig av størrelse på rognposene kan trekketiden variere.

5. Serveres med smeltet smør, kokt potet og eventuelt litt gyldenstekt løk.






STEKT ROGN
Du trenger:




Slik gjør du:
1. Ha smør eller ghee i en stekepanne, på middels til sterk varme.

2. Skjær rogna i skiver.

3. Stek rognskivene på begge sider til de blir gyldenbrune på fargen. Krydre med salt og pepper.

4. Serveres med smeltet smør, kokte poteter, og eventuelt litt gyldenstekt løk. Eller spis med fingrene rett fra stekepanna.





For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.