onsdag 22. mars 2017

Ramsløksmør - Kryddersmør med Tørket Ramsløk!

Et sikkert vårtegn er når Tidsporten har åpnet for bestilling av det fantastisk gode Vårsmøret! Dette smøret slenger man inn storbestillinger på, enkelt og greit fordi det upasteuriserte vår- og sommersmøret blir ekstra næringsrikt når den heldige alpekua utelukkende får beite nyspiret gress. Jeg bestiller mest av det usaltede smøret slik at jeg kan tilsette salt og andre krydderier selv, i tillegg til at jeg da har kontroll på hvilket salt som brukes. En av mine selvblandede favoritter er Ramsløksmør. Nesa har mange ganger vært stilt inn på hvitløkslukt i skog og mark, men vi som bor nord for Trøndelag kan dessverre ikke forvente å finne Ramsløk. Heldigvis er det tørket ramsløk å få tak i fra Tidsporten, og når du først er i smørbestillinga hvorfor ikke bestille inn litt Ramsløk og Mineralsalt samtidig?






Du trenger:




Slik gjør du:
1. Legg smøret på kjøkkenbenken slik at det blir romtemperert.

2. Ha den tørkede ramsløken i en skål. Ha i litt vann. Del sitronen i to, og skvis nok sitronsaft over slik at du lager en "ramsløksgrøt". La stå i rundt 15 minutter, til ramsløken er myknet.

3. Ha smøret og ramsløkgrøten over i en foodprosessor, eller bruk stavmikser. Miks sammen til alt er godt blandet. Smak til med salt, hvitløkspulver og eventuelt litt rårørsukker for å runde av smaken. Oppbevares i kjøleskap.

4. Serveres til en nydelig lettstekt biff, skinnstekt villfisk eller på surdeigsskiva sammen med upasteurisert Kongeost fra Tidsporten.



¤ Bestillingsfrister for ost- og smørsalg hos Tidsporten finner du HER ¤ 









For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på!