fredag 17. mars 2017

Pho - Vietnamesisk Kraftsuppe!

Jeg er en slik som får dilla, sånn skikkelig dilla! Da er jeg såpass galen at jeg kan spise det samme til frokost, lunsj, middag og kvelds - alle dager i uken! Det begynner bli noen år siden jeg forspiste meg på Pho, men når Nourished Kitchen forrige uke la ut sin oppskrift, ja da var det på`an igjen. Pho består originalt av en spennende smaksrik kraft, risnudler, ferske krydderurter, lime, vårløk, chili og tynt skåret kjøtt som bare kokes lett når krafta helles over serveringsbollen. Denne uka har jeg altså hatt Pho-dilla, og kanskje mest dilla på den vidunderlig gode Pho-krafta. Sammen med fersk koriander blir det en fantastisk buljong som kan drikkes rett fra koppen, eller den kan helles over rå kjøttdeig, vårløk og chili til en fuktig Pho-Tartar. Glem for all del ikke limen!  







Krafta:
Når jeg først lager denne krafta passer jeg på å lage ekstra slik at jeg har til flere dager. Selv om jeg dobler væskemengden, dobler jeg ikke nødvendigvis kryddermengden. Her må man smake seg litt frem hva man liker best. Jeg bruker nøytral kraft som på forhånd er langtidsputret, men det er ingenting i veien for å langtidskoke kraft med samme ingredienser og fremgangsmetode som i oppskriften. Hvis du er en av de som liker å drikke en kopp kraft til kvelds, eller til maten, så kan jeg virkelige anbefale denne krafta.




Kanelstang:
Jeg bruker ikke kanelstang i Pho. Det er ganske enkelt fordi jeg ikke liker kanelsmak i middagsretter, med grøt som eneste unntak. Bruk gjerne kanelstang hvis du vet du liker det, for det er en ingrediens i original Pho-kraft.




Valg av Kjøtt:
Du kan valgfritt bruke det kjøttet du har for hånden, og skjære det i tynne skiver. Jeg bruker for det meste reinskav, elgskav og lammeskav for å slippe skjærejobben. Kjøttdeig fungerer også supert, og jeg har til og med brukt suovas (kaldrøkt og saltet reinkjøtt), men er da forsiktig med tilsatt salt for at krafta ikke skal bli oversalt på smak.








Du trenger:




Til servering:
    • Reinskav (eventuelt annet valgfritt kjøtt)
    • Lime
    • Vårløk
    • Chili
    • Fersk Koriander (og eventuelt fersk mynte)




Valgfritt tilbehør:







Slik gjør du:
1. Tin reinskaven i kjøleskapet. Eventuelt skjær valgfritt kjøtt i tynne skiver som oppbevares i kjølig. Ta kjøttet ut av kjøleskapet 15-30 minutter før servering.


2. Sett stekeovnen på 250 grader. Skrell løken og skjær den i to deler. Skjær ingefærbiten i to deler, på langs. Legg i ei ildfast form, og plasser helt øverst i stekeovnen. Bruk eventuelt grillen, og stek i 3-5 minutter til de er tydelige brente på overflaten.


3. Ha stjerneanis, nellikspiker, fennikelfrø, korianderfrø og eventuelt kanelstang i en tykkbunnet kjele. Tørrstek på middels varme i 1-2 minutter, til krydderduften sprer seg på kjøkkenet.


4. Hell kraft over i kjelen med krydderiene, og tilsett nygrillet løk og ingefær. Ha i fiskesaus, tamari, mineralsalt og pepper. (Mot slutten av uka gikk jeg fri for korianderfrø, og tilsatte da en liten kvast fersk koriander her). Kok opp, skru deretter ned varmen på 1-2, og la småputre under lokk i 30-45 minutter. Sil av, slik at du får ei klar kraft. Hell tilbake i kjelen, og la stå på svak varme. Smak til med eventuelt mer salt eller fiskesaus.


5. Kok opp vann. Legg ønsket mengde risnudler i en bolle. Hell over kokende vann, og la stå til risnudlene er myke. Sil av vannet.


6. Gjør klar garnityret. Skjær vårløk og chili i skiver. Skjær lime i båter, og grovskjær valgte krydderurter. Jeg bruker stort sett bare koriander, men mynte er også godt i tillegg.


7. Klart for servering! Ha risnudler i en serveringskål. Legg reinskaven over risnudlene. Hell over kraft, skvis over limejuice, og tilsett deretter garnityret. Spises straks. Sriracha chilisaus og Hoi Sin serveres eventuelt i egne skåler ved siden av.


NB!
Jo mer kokende kraften er, jo mer varmebehandlet blir kjøttet. Om du vil ha kjøttet helt rått tilsettes det til slutt.



Mmm Mmm Mmm........






Inspirasjon:



For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.