mandag 26. desember 2016

Sitronkarameller - Fløtekarameller med Sitron!

Jeg sto der i går, med et par uåpnede pakker fløte, utgått på dato, og skulle lage mine vante Fløtekarameller. Det var før jeg så sitronene som jeg egentlig skulle bruke til Lemon Curd. Og tenkte, kan man egentlig lage sitronfløtekarameller med sitronsaft uten at fløten skiller seg? Det viste seg at det GJØR det! Jeg hadde en drøm om at karamellene skulle smake som Fox, men skuffelsen varte ikke så lenge. Dette ble knallgode myke fløtekarameller med et hint av sitrus. Verdt å prøve neste gang du står der med overflødig fløte og ekstra sitroner.


   




Du trenger:









Slik gjør du:
Smelt smøret skånsomt i en tykkbunnet kjelt. Rasp sitronskallet, og skvis den halve sitronen rett i kjelen. Pass på at det ikke følger med steiner fra sitronen. Vispes godt. Tilsett deretter honningen, la den smelte helt inn i sitronsmørblandingen. Tilsett deretter fløte. Bland godt og rør kontinuerlig til massen koker opp.


Sett ned varmen og rør med jevnlige mellomrom til karamellmassen tykner. Bruk en slikkepott til å skrape karamell ned fra kantene. Avhengig av temperaturen på ovnen kan tykningsprosessen ta alt fra 1 til 3 timer. Når karamellmassen tykner og blir mørkere på farge bør du følge ekstra med. Ta karamelltesten hvis du er usikker.


Finn frem en form, for eksempel brødform eller en firkantig ildfast form, og kle formen med bakepapir. I tillegg anbefaler jeg på det sterkeste at du også smører bakepapiret med smør.


Hell karamellblandingen i formen. Sett den til avkjøling. Når karamellen er stivnet kan den skjæres i mindre biter som kan pakkes inn i bakepapir eller cellofan. Oppbevares i kjøleskap.




Karamelltesten:
Mot slutten av koketiden bruker jeg karamelltesten for å avgjøre om karamellmassen har ønskelig konsistens. Jeg drypper en dråpe i et glass med iskaldt vann. For mykere karameller synker dråpen gjerne til bunnen av glasset, og kan lage litt "grums" i vannet. Hent opp dråpen med en teskje og klem den sammen med fingrene. Kan "dråpen" formes til en liten klissete karamellkule er karamellen ferdig. Risikoen er at man koker massen for lenge. Smaken blir den samme, men karamellene blir seigere og hardere.







For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.