søndag 23. oktober 2016

Maskert Levergryte! Varmende Gryterett med Thailandske smaker!

Prosjekt lever fortsetter! Tidligere i år delte jeg oppskrift på Ceviche med Lever, som var overraskende kjempegodt, med tanke på min totalaversjon mot leversmak. Tankespinnet har derfor fortsatt; Hvordan få mer lever inn i middagsmaten uten at det smaker lever? For mange år siden lærte en thailandsk venninne meg å lage thailandsk mat fra bunnen av, med masse smak og gjerne hylende sterkt. Mengden ingefær, chili og løk må da kunne maskere leversmaken? Og jaggu meg! Ingen antydning til leversmak! Mulig jeg er pysete på mengden lever, så bare tilsett mer om du vil. Dagens innlegg er altså en levervri på en av mine favorittretter! Thai Hot`n Livery!







Du trenger:








Slik gjør du:
1. Start med ingefæren. Bruk en potetskreller for å fjerne skallet. Skjær deretter i syltynne skiver, og så i syltynne staver. Dette er litt tidskrevende, men verdt det. Tykke skiver/staver tar lengre tid å mykne, er mer "trevlete" enn de tynneste. Raspet ingefær vil selvsagt gi retten ingefærsmak, men man går glipp av teksturen. Min thailandske venninne ville derfor ha kjeftet på meg hvis hun visste at jeg nevnte raspet ingefær i denne retten. Syltynne staver er altså det beste alternativet her!

Tips! Kjøp inn masse ingefær om du først skal lage denne retten, eller en variant. Ferdig oppskjært ingefær kan fryses, og du sparer litt tid neste gang.

2. Del chiliene i to, og skjær i tynne skiver. Fjern chilifrøene om du ønsker, fordi denne retten kan være i overkant sterk for uvante ganer. Del løken i to, og skjær også den i tynne skiver.

3. Tilsett smør, ghee eller kokosolje i en større kjele, og stek kjøttdeigen. Tilsett ingefær, chili og løk i den stekte kjøttdeigen. Bland godt, og tilsett deretter 1 liter kraft. La småputre under lokk, på 3-4 på stekeplaten, i 30-40 minutter.

4. Tilsett Coconut Aminos og Basmatiris og la det hele putre videre under lokk i 20-30 minutter. Retten nærmer seg ferdig når ingefæren og risen er myk.

5. Mens gryteretten putrer på ovnen tar du frem frossen lever fra fryseboksen. Rasp leveren, og ha den i gryta når det er ca 5 min igjen før servering. Rør leverraspet godt inn.

6. Smak på retten før servering. Tilsett eventuelt litt mer Coconut Aminos eller litt mineralsalt.







For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.