søndag 15. mai 2016

Melkesyregjærede Gelefigurer med Kirsebærsmak!

Jeg er så glad i kirsebær, og gjerne av den mer syrlige sorten. Skulle så gjerne hatt tilgang på økologiske kirsebær, fri for sprøytemidler med helsefarlige kjemikalier, for da skulle jeg laget kirsebærjuicen min selv. Inntil jeg ramler over sprøytemiddelfrie kirsebær eller moreller tenker jeg økologisk kirsebærjuice (Tart Cherry) er et supert andrevalg til de melkesyregjærede gelefigurene. Ypperlig hverdagskos, helgekos og generell kosemos!







 

Du trenger:



Alternativer:
Kirsebærjuicen kan eventuelt erstattes med hjemmelaget lemonade, blåbær- eller bringebærsaft. Man kan også teste ut med f.eks appelsin- eller eplejuice.






Slik gjør du:
  • Bland sammen kirsebærjuice og Vita Biosa i et rent glass med tett lokk. Settes på kjøkkenbenken til melkesyregjæring i 12-24 timer.

  • Ha vannet i en kjele og tilsett gelatinpulveret uten å røre rundt. La svelle i 10 minutter. Varmes deretter på svak varme til gelatinet smelter. Tilsett mineralsalt og kokossukker. Trekk kjelen av platen. Når dette er fingervarmt tilsettes kirsebærjuicen som har stått til gjæring.

  • Helles i små søte former, eller i en større form hvis du vil skjære ut biter selv. Settes i kjøleskap i 2-3 timer, eller til gelefigurene er stivnet. Oppbevares i kjøleskap.

  • En liten bemerkning - Gjæringen fortsetter under oppbevaringen i kjøleskapet! Jeg har tidligere funnet et glass med melkesyregjærede gelefigurer bakerst i kjøleskapet etter 2-3 uker, og da kom det et betydelig "poff" når jeg åpnet lokket. Smaken var syrligere, men like god!






Inspirasjon:



For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.