fredag 17. juli 2015

Melkesyregjæret Jordbær- og Tomatsalat med Mynte!

Denne oppskriften har jeg gledet meg til å dele! På matsidene til nrk.no finner jeg ofte inspirasjon til ulike oppskrifter, og når jeg så denne oppskriften tenkte jeg umiddelbart at dette MÅ jeg melkesyregjære. Som tenkt, så gjort. Det er noe med kombinasjonen av syrlig og søtt med en løk- og mintsmak som skinner i gjennom uten å ta over. Jordbær- og tomatsalaten passer like godt til grillmaten, som til en tallerken smakfulle oster, eller som en kveldssnack rett fra skåla. Nydelig farge - Nydelig smak! Mon tro om den fungerer som topping på iskrem?






Du trenger:
    • 1 kurv økologiske jordbær (400-500 gram)
    • 1 kurv økologiske cherrytomater (200-250 gram)
    • 2 små økologiske løk eller 3-4 stk sjalottløk
    • bladene fra 3-4 stilker fersk økologisk mynte
    • 1 ss rå honning
    • 2 ss sauerkrautjuice, Vita Biosa eller myse.
    • 2 klyper mineralsalt
    • vann






Slik gjør du:
Gjør klart glasset du ønsker å melkesyregjære i. Jeg brukte et 0,75 liters Fido glass med gummiring og stålstreng. Det kan steriliseres, eller bare skylles i kokende vann. Pass på at glasset er temperert ved at du først skyller det i varmt vann fra springen, slik at glasset ikke sprekker når du heller over kokende vann.

Skjær jordbær i skiver og skjær cherrytomatene i båter. Del løkene i to, og skjær hver halvdel i tynnetynne skiver. Rens bladene fra myntestilkene. For et penere resultat legges ingrediensene lagvis i glasset. Først jordbær, deretter løkskiver, deretter cherrytomater og så videre, med litt mynteblader i annethvert lag. For hvert lag dyttes de godt ned i glasset for å unngå luftlommer, men samtidig forsiktig slik at jordbær og tomater ikke knuses. 

Visp sammen honning, salt, litt vann og sauerkrautjuice. Helles over i glasset. Fyll deretter glasset med vann til det dekker blandingen, og helt opp til der hvor glasset smalner.

Settes på en lun plass i en liten uke - det kan ta kortere eller lengre tid avhengig av temperaturen. Følg med glasset og se om det dannes gassbobler. Det betyr at melkesyregjæringen er i gang. Smak på blandingen når gjæringen er i gang, og sett i kjøleskap når smaken er slik du vil ha den. Smaken vil fortsette å utvikle seg i kjøleskapet, og gjæringen fortsetter også, bare i et roligere tempo.


PS. Et lite tips er å følge med på glassene dine, og slippe ut litt gass i ny og ne, før det eventuelt bobler frenetisk i glasset. Da unngår du eksplosjoner og vask av kjøkkentaket.









"Melkesyregjæring, bakteriell omdanning av karbohydrater som glukose, sukrose og laktose til melkesyre, C6H12O6→2C3H6O3."

Melkesyregjæring er både morsomt som kjøkkeneksperiment og nyttig i form av melkesyrebakterier som gjør godt for magen. Hvis mage- tarmsystemet ditt er i ulage, og reagerer på frukt og grønt, kan melkesyregjæring av grønnsaker, frukt og bær være en løsning som magen oftest aksepterer. Mange jeg snakker med sier  "Usj", "Så mye styr" og "Bakterier?? Ekke det farlig?".

Til skeptikerne vil jeg si følgende: Så lenge man følger det grunnleggende er melkesyregjæring lettere enn du kanskje tror, og det smaker garantert bedre enn du kanskje tror. Etter min erfaring er det nesten vanskeligere å gjøre feil enn å få til et vellykket prosjekt. I de få tilfellene det går skeis vil man merke det både på lukt, smak og utseende. OG - man dør ikke av en teskje kjøkkenseksperiment som gikk skeis, det bare ikke smaker så godt.



Inspirasjon:


For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.