lørdag 14. mars 2015

Sprøstekte Torsketunger og Hjemmelaget Remulade!

Torsketunger! Matretten jeg har en opplevelse av enten fremkaller elsk eller hat! Jeg befinner meg i kategorien som elsker dem. Har du aldri smakt torsketunger anbefaler jeg å prøve snarest. Første gang ville jeg valgt de minste tungene og sørget for en skikkelig sprøstekt opplevelse. Da kan det nesten ikke gå feil! Når jeg først får tak i ferske torsketunger kjøper jeg mange! Halvparten legger jeg i en thailandsk inspirert marinade over natten, og den andre halvparten steker jeg opp så snart det overhodet er mulig. Dette er oppskriften på enkle og raske torsketunger!





 Du behøver til 2-3 personer:



Slik gjør du:
Klipp eller skjær av det løse skinnet. Skyll torsketungene, og tørk dem deretter godt. Bland arrowroot, salt og pepper i en skål. Visp egget, og ha i en egen skål. Vend torsketungene først i det vispede egget, og deretter i arrowrootblandingen. Du kan dobbeldyppe hvis du har tid. Varm en god mengde med ghee eller kokosolje i stekepanna. Torsketungene stekes til de er gyllenbrune. Beregn 2-3 minutter på hver side.



   

Serveringstips:
Etter min mening er disse enkle sprøstekte torsketungene aller aller best som fingermat. Lag en kjapp hjemmelaget remulade og du har den perfekte kveldskosen.



Hjemmelaget Remulade (variant av hjemmelaget majones):

Ta eggene ut fra kjøleskapet, og la de bli romstempererte. Ha ghee i en kjele, og la smelte på lav varme. Avkjøles til fingertemperatur. Grovhakk sylteagurken, og finhakk hvitløk og purre.

Hent frem stavmikser eller foodprosessor. Miks sammen eggeplommer, sennep og salt. Mens mikseren går, heller du i ghee`en - sakte og i en tynn stråle til all olje er blandet inn. Rør inn sylteagurk, hvitløk og purre. Serveres mens remuladen fortsatt er myk. Ved avkjøling og oppbevaring i kjøleskap vil remuladen ha konsistens som smør.





Torsketunger - På andre måter: