lørdag 3. januar 2015

Gallestein

En bekjent av meg fikk etter store smerter og en nylig ultralydundersøkelse påvist gallestein. Smertene er som kjent intense, og det må på et tidspunkt bestemmes om galleblæren skal opereres ut for å lindre eventuelle tilbakevendende symptomer. Dette innlegget er ment som hjelp til vedkommende, og er en oppsummering av PirkePetters kommentarer relatert til gallestein. Alle avsnittene under er linket tilbake til der de opprinnelig er skrevet, og der finner man også i hvilken sammenheng informasjonen er gitt. Mens jeg leter videre i infojungelen er dette forhåpentligvis en nyttig begynnelse. Kanskje er det andre som også leter etter gallesteinsinformasjon?


Bildet er lånt fra tidsskriftet.no. Artikkel: Galleblæresykdom ved østrogensubstitusjonsbehandling.



DETTE INNLEGGET HAR FLYTTET!
For å begrense kopiering og plagiering av samleinnlegg med PirkePetters sitater/bokmateriale er dette innlegget flyttet til Tradisjonskostbloggens Skattekammer. Har du gyldig abonnement/lesetilgang kan du lese resten av dette innlegget HER

Kriterier for 6 måneders abonnement/lesetilgang i Tradisjonskostbloggens Skattekammer:
  • Du må være medlem i Facebookgruppen Livenes Hage Skandinavia
  • Du må ha en Googlekonto med Gmail-adresse


  • Send epost til tradisjonskost@gmail.com for betalingsinformasjon.

19 kommentarer:

  1. Takk for innhenting og presentasjon av dette. Hører om flere og flere som fjerner gallen. Vet du noe om når galle kommer ut i blodet og hva som skjer da? Og hva som skjer når man fjerner galleblæren,legene sier vi ikke har bruk for den, men at kroppen ikke har bruk for et organ som er skapt tror jeg ikke noe på:) hilsen snurre sprett

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Snurre Sprett! :)
      Tenkte når jeg først samlet informasjon, kunne det kanskje komme andre til nytte også. Enig med deg, tror virkelig det er en mening med alle organene vi har fått utdelt. Svarene under er min forståelse av fysiologien og er svært forenklet.

      Opphopning av galle i blodet er langt fra mitt spesialfelt, men ut fra det jeg vet skyldes det som regel blokkering av en eller flere av gallepassasjene i lever og galleblære. Symptomer er gulsott (som følge av bilirubinet i gallen) og kan i verste fall føre til leversvikt.

      Galleblæren er lagringsplass for galle som produseres i leveren. Gallens funksjon er å sørge for optimal fettfordøyelse, med sine gallesalter som finfordeler store fettdråper til mindre. Uten galleblære vil gallen fra leveren tømmes rett ut i tarmen. Noe fett vil fremdeles kunne fordøyes, men med den mengden fett jeg spiser til daglig vil jeg tro fettfordøyelsen ville blitt alt annet enn optimal.

      Leger som sier vi kan klare oss uten galleblære er nok de samme som er overbeviste om at mettet fett er fienden, og som sier vi helst skal spise Wasa knekkebrød og Kavli magerost. Mange klarer seg derfor "fint" uten galleblære, så lenge kostholdet er basert på karbohydrater og proteiner.

      Jeg kjenner til flere som har fjernet galleblæren etter gallestein, og de forteller at fettrike måltider gir like store smerter som gallesteinsanfallene gjorde. I den sammenhengen er det for meg forståelig at man velger vekk fra kosten det man får kraftige reaksjoner på. Problemet er bare at høykarbohydratkosten man står igjen med til syvende og sist gir næringsubalanser, som igjen kan føre til helseproblemer som diabetes, hjertekar, autoimmune sykdommer osv.

      Er man derimot overbevist om at mettet fett er deler av veien til en god helse, og ønsker å meske seg med fete oster, smør, kraftsupper osv, vil det kunne oppstå en aldri så liten krise uten galleblæra. Jeg tenker derfor at så langt det går, bør galleblæren "for alt i verden" reddes fra å opereres ut.

      En syk galleblære kan repareres med et næringsrikt kosthold, en utoperert galleblære kan bare ikke erstattes...

      Slett
    2. Når man har fjernet galleblæren vil man ha problemer med å fordøye fett i og med at gallen er en viktig del av fettfordøyelsen, slik at mennesker uten galleblære må inkludere fett som ikke har vært oppvarmet i hvert måltid som inkluderer fett. Dette for at enzymet lipase, som fordøyer fett, skal kunne bidra til fettfordøyelse i øverste del av magesekken, inntil mageinnholdet eltes nedover mot magesyren, når nivået er høyt nok.

      Lipase produsert i magesekken vil også bidra med fettfordøyelse, så sant man ikke spiser eller drikker noe i/med måltidet som undertrykker enzymaktiviteten. Som f.eks fytinsyre i korn, frø, nøtter og belgfrukter, eller konsentrert plantefett i form av vegetabilske matoljer.

      Nok en viktig faktor for mennesker uten galleblære er at alle måltider som inkluderer fett også må inkludere matemner rike på lecithin, som erstatter gallen i å dele opp fettet i mindre og mer fordøyelige partikler. Mao eggeplommer, lever og annen innmat (inkludert hjerne og lunger), fiskeegg/rogn/kaviar (uoppvarmet) og melke, kjøtt, sjømat, upasteurisert melk og melkeprodukter, og ellers det meste av animalske matemner. Når disse er uoppvarmet inkluderer de også lipase, og jo mer fett i matemnene, desto mer lipase. Slik at konsentrert fett i form av fløte, rømme og smør gir mer enn helmelk.

      PP

      Slett
    3. Takk for oppklaringer og tilleggsinformasjon PP!
      Hvis du stikker innom igjen og har tid, så finner du litt utfyllende info under, og jeg har noen relaterte spørsmål nederst i kommentaren.

      Vedkommende har heldigvis fremdeles galleblæren intakt. Men har i mer eller mindre grad vært litt "uggen" i kroppen over lengre tid, selv etter kostholdsendringene som er gjort etter konstateringen. Plages endel med kvalme i tillegg til de typiske "ryggvondtene" som hører med symptombildet til gallestein. Sannsynligvis kan noe av "uggenheten" knyttes til helbredsreaksjoner.

      Med mål om å løse opp gallesteinene og kvitte seg med de naturlig, har jeg anbefalt de samme matemnene du oppgir. Men det er nok ikke helt optimalt da mesteparten inntas oppvarmet. Generelt ligger det nok inne en mental sperre i forhold til å spise rå mat, og da spesielt innmat, men jeg håper det kan løsne litt etterhvert. Det sitter nok litt inne å gjøre alle disse "rare" og "ekle" endringene, selv om jeg synes det har vært en sporty innsats sålangt.

      Fermentert fiskeleverolje (1 ss daglig), spekemat og upasteurisert smør og ost er de produktene som ikke er oppvarmet, i tillegg til upasteurisert eplecidereddik som jeg har anbefalt i forkant av måltider.

      Kraftkoking er igangsatt, leverkapsler fra tørket lever inntas hver dag, og innimellom inntas surdeigsprodukter fra Bakerrebellene. Kokte egg med bløtest mulig plomme har blitt alternativet til rå eggeplommer. Jeg har også gitt streng beskjed om å unngå planteoljer og produkter med ulike antinæringsstoffer.

      Magnesiumstatus er nok noe lavt. Uten badekar er alternativene fotbad med magnesiumsalt eller magnesiumoljen til Tidsporten. Begge alternativene gjøres innimellom, men antakelig ikke ofte nok.

      Har du noen formening om tilsetningsstoffene i magnesiumkremen i linken under. En hudkrem er ofte mindre klissete og forsvinner raskt inn i huden, som kanskje gjør det praktisk å påføre oftere. Parabener er vel rimelig uheldig, men vet du noe om de andre ingrediensene? http://www.iherb.com/Kirkman-Labs-Magnesium-Sulfate-Cream-4-oz-113-g/58420

      En annen ting. I kommentaren fra Lis under, så anbefaler hun en bok som omtaler en ganske heftig gallesteinsflush... Logikken med magnesiumet ser jeg, men ikke med bruk av olivenolje. Hva tenker du om en slik strategi, hvis man bytter ut olivenolje med f.eks uraffinert kokos- eller rød palmeolje? Her er et blogginnlegg som beskriver metoden: http://innisrecipes.blogspot.no/2010/06/liver-and-gallbladder-miracle-cleanse.html

      Takk igjen :)

      Slett
    4. I boken står det at man alternativt kan bruke macademiaolje, mekanisk eller kaldpressede vindruekjerneolje, solsikkeolje eller andre kaldpressede oljer. Bruk ikke raps - soja eller lignende raffinerte oljer. Det bemerkes dog at ekstra jomfruolivenolje synes å være den oljen som er mest effektiv til å rense leverern med.

      Alt godt fra Lisbeth-

      Slett
    5. Takk Lisbeth:)
      Nå har jeg ikke lest boken, men søkte litt rundt på nettet. Virker som Moritz ikke var spesielt tilhenger av mettet fett og animalsk mat, i motsetning til meg selv.

      Unngår å bruke planteoljer selv, og vil heller ikke anbefale det videre siden planteoljer, kaldpresset eller ei, er ugunstige på de fleste andre områder. Og det var ganske store mengder olje på denne flushen. Mettet som fett som kaldpresset kokos- og palmeolje, upasteurisert smør og talg fra beitefora dyr burde kunne gjøre samme susen tenker jeg?

      Slett
    6. Nei, moritz etterstrevde vegansk føde-
      Hvilket jo kan diskuteres. Jeg spiser nok til vanlig mer som deg- med kokos- og animalsk fett, samt grønnsaker i all hovedsak. I forbindelse med rensen inntar man 1 1/4 dl med olivenolje på fastende mage- det har ikke bekymret meg, men jeg hadde nok valgt kokosolje som et alternativ. Uansett, jeg har gjennomført 3 rens- dvs 18 dager med kun vegansk kost, og dog de dagene var litt slitsomme i forhold til min vanlige kost, har det absolutt vært verdt det. Jeg kommer til ågjennomføre flere i løpet av året- overbevist om at kroppen min tar mer skade av å beholde alle de sten som har kommet ut, kontra å spise vegansk, samt innta olivenolje for en kort periode!
      Anbefaler på det sterkeste å lese boken før evn rens- den finnes på dansk!
      Glade ønsker fra Lisbeth-

      Slett
    7. Veldig interessant å høre om dine erfaringer med denne rensen!
      Jeg skal viderebringe anbefalingen din om at boken bør leses først.

      God helg til deg Lisbeth :)

      Slett
  2. Kan anbefale boken "elsk din lever, lev længre" av Andreas moritz. Den beskriver hvordan man helt naturlig og uten smerter kvitter seg med gallestein. Har selv tatt rensen 3 ganger så langt- og blitt kvitt ørten små og store stein. Det merkes på kroppen og div blodprøver har også fått bedre resultater. Han anbefaler vegansk kost under rensen, selv spiser jeg etter paleoprinsippene- men dager på bare grønt, under kuren, har vært absolutt verdt det!
    Helt klart verdt et forsøk etter min mening!

    Gode ønsker fra L-

    SvarSlett
  3. Hei .Dette er jo en gammel post, men lurer på hvordan det gikk med vennen din og galleblæren. ? Har selv problemer med gallestein jeg trodde jeg var kvitt men den gang ei.Ble leverrens kuren forsøkt?
    Mvh trine

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Trine! :)
      Kuren ble aldri forsøkt, da det ble litt skummelt i tilfelle det ble alt for stor fart. Det er ganske mange store steiner det er snakk om, og da ble tanken på en flush lagt på is, i tilfelle de skulle sette seg fast og føre til akutt operasjon. Det er heller blitt lagt vekt på kostholdet for å se om steinene istedet løser seg opp.

      Slett
  4. Takker for svar. Mine steiner er mange men små så tenker å prøve denne flushen, men selvfølgelig fortsette med kostholdet.
    Setter stor pris på bloggen din.
    Trne

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig :D
      Lykke til med flushen og håper det går seg til med steinene dine. Legg gjerne igjen en tilbakemelding her når du har testet ut.

      Slett
  5. Hei
    Jeg har problemer med gallestein, da i form av at jeg har hatt 13 anfall i fjor og 8 i år. Skal operere bort galleblæren 15. oktober, men er egentlig veldig skeptisk. Jeg er vegetarianer og har gått ned ca 28 kilo siste 1,5 året. Nå kan jeg nesten ikke spise noe som helst uten å få gallesteinsanfall og dertil legevaktbesøk. Jeg har også hatt forstoppelse (da mener jeg fullstendig stopp hvis jeg ikke bruker laxativ, har forsøkt å vente å se om noe skjedde, men etter to uker uten å ha vært på do så var jeg ganske dårlig). Legen min synes ikke å bry seg om verken forstoppelse eller gallestein, og jeg har hatt slike anfall nå i 5 år uten at noe har blitt gjort, var først ved bytte til nåværende lege at jeg fikk "lov" til å bli operert, men det tar jo tid å stå i kø, og nå er altså operasjonen bare et par-tre uker unna. Har du noe råd til hva jeg kan spise uten å få anfall utover wok grønnsaker (rock wok uten mais) og skyr og omelett eller speilegg med rugbrød til. Jeg kan tydeligvis ikke innta noe som inneholder vanlig ost. Jeg forsøkte forrige uke å spise vanlig mat, dvs at jeg spiste to biter med pizza (120 g) til middag og senere på kvelden så spiste jeg to knekkebrød med tilsammen 15 g ost, og da fikk jeg anfall. Utover dette så spiste jeg kun grønnsaker den dagen såvidt jeg kan se bortsett fra noen kjeks jeg spiste på natta (etter kl 24) før jeg fikk det anfallet. Anfallet jeg fikk nå var et "mildt" anfall, og varte bare i 2 timer, kanskje også fordi jeg tok 50 mg Tramadol (etter anbefaling fra lege ved tidligere anfall så skulle jeg visstnok ta 1g paracet, 50 mg voltaren og 10 mg tramadol ved anfall, men jeg har aldri tatt så mye på engang da jeg syns jeg får så hangover av tablettene. Jeg tok altså derfor bare 50 mg Tramadol denne gangen, noe som egentlig er lite ettersom jeg har Fibromyalgi og tar (skal ta) dem for fibromyalgi smertene. Jeg prøver i det lengste å ikke ta piller, og tar dem derfor ikke daglig, kun hvis jeg har uutholdelige smerter slik som ved gallesteinsanfall eller når det er høststorm ute og smertene av FM er ekstra ille. Jeg har i tilegg også vært mye plaget med kraftig migrene anfall som varer i opptil 6 dager. (vært innlagt på sykehus for tre år siden pga dette og fikk da diagnosen statous migrenous/ migrene aura/ TIA. Jeg aner ikke om disse tingene har noen sammenheng ettersom fastlegen min hevder at alt sammen sitter i hodet og at det dreier seg om angst, sannsynligvis så er dette en pen måte å kalle meg hypokonder. Ja, jeg har vært mye hos lege de siste årene, men de fleste gangene før siste 2 år var pga at jeg måtte ha sykemelding for vært eneste sykefravær pga jeg ikke hadde lov til å benytte egenmelding. Går nå på aap, og har gjort det i 5 år, og har søkt uføretrygd. (Pga flere ting enn det som er nevnt her, men disse er ikke relevant i forhold til mage/tarm problemer. Jeg prøver å holde meg unna godteri, men de siste to ukene så har jeg nok skeiet ut litt mye, og det kan kanskje ha ført til ovennevnte siste anfall forrige uke. Håper du kan si noe om hva jeg kan gjøre, evt hva legen burde gjøre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du!
      Jeg har all forståelse for at du er fortvilt og desperat når det kommer til gallestein. Jeg har sett noen skikkelige anfall, og det er heftige greier. :(

      Når det er sagt. Inntrykket mitt etter å ha lest presentasjonen av vegetarkostholdet ditt, er at du ikke kjenner til begrepet eller tankene rundt tradisjonskost, har lest andre innlegg i bloggen, eller har lest hele innlegget du kommenterer under?

      Jeg kan ikke gi deg et konkret forslag, da det jeg tenker er at du behøver er en fullstendig kostholdsendring. Dessverre tyder alt på at valget ditt om å være vegetarianer er det som skaper helseproblemer for deg. Unngår man mettet fett, animalske proteiner og næringsrike animalske matemner, og bare spiser vegetabilskt og næringsfattig, ja så blir man syk.

      Både gallestein, fibromyalgi, migrene og mage/tarmproblemer kan direkte knyttes til vegetarkostholdet ditt. Et vegetarianerkosthold mangler byggesteiner som kroppen behøver for å holde seg frisk, og består ofte av matvarer som inneholder antinæringsstoffer som blokkerer opptaket av viktige næringsstoffer.

      Om du er interessert i å sette deg mer inn i hvilke matemner som er lure for en frisk helse, så kan jeg anbefale deg dette innlegget av Nøttelitens Tretopp:
      http://nottelitenstretopp.blogspot.no/2014/08/forslag-til-mer-tradisjonsbasert.html

      Anbefaler deg å lese alle innleggene i bloggen min som ligger under "etiketten PirkePetter" (link: http://tradisjonskost.blogspot.no/search/label/PirkePetter). Det er innlegg hvor jeg har samlet og systematisert PirkePetters (PP) kommentarer fra kommentarfeltet til bloggen Livenes Hage, eller generelt innlegg hvor kommentarfeltet inneholder nyttig kommentarer fra PirkePetter.

      Det er mye å lese, masse å sette seg inn i, vanskelig å fordøye alt første gang man leser - Men jeg er overbevist om at i ditt tilfelle er det verdt å bruke tiden på. I det minste for å se om du finner noe logisk. Lykke til! :)

      Slett
  6. Grunnen til at vegetarkostholdet mitt er så dårlig nå er jo pga av gallestein, ikke omvendt, da jeg har vært vegetarianer i 19 år, men har hatt disse problemene med gallestein kun de siste 5 årene, og da spesielt de siste 2-3 årene. I fjor så la jeg om til et veldig sunt kosthold pga at jeg ønsket å prøve å få bedre helse og om mulig kunne klare å klamre meg til en jobb, men det gav altså ikke den effekten jeg ønsket i forhold til dette, men jeg har altså like mange anfall uansett om jeg spiste usunt eller sunt, og da lurer jeg jo på hva jeg skal gjøre. Jeg kan ikke spise så mye som en skje med hvit saus uten å få anfall, dette fikk jeg erfare da jeg spiste et vanlig middagsmåltid med quorn fileet og grønnsaker og hvit saus, altså et fullverdig måltid da det inneholder alle de næringstoffer jeg trenger, noe jeg er veldig bevisst på, og alltid har vært. Jeg tåler ikke nøtter og bønner og må derfor passe på å få i meg proteiner på en annen måte. Jeg har ingen vitaminmangler utover litt lav d vitamin målt i mars, altså etter en mørk vinter, og jeg har også hatt litt lavt jern pga at jeg hadde menstruasjon i 3 måneder sammenhengende og ikke har fått opp jernet igjen pga at jeg ikke kan ta jerntilskudd når jeg har obstipasjon. (legen som har sagt). Jeg kan heller ikke bruke jern i form av injeksjoner pga at jeg er allergisk mot et eller annet i injeksjonen. Har forsøkt dette tidligere, og da flere forskjellige, men ble veldig syk av den og måtte kutte den ut helt. Det er altså ikke det at jeg er vegetarianer som gjør meg syk, tvert i mot så er det jo det som gjør at jeg i det hele tatt lever. Jeg spiste kjøtt de første 20 årene av mitt liv, men jeg liker ikke drap av dyr, smaken og jeg blir syk og kvalm av kjøtt og syns egentlig bare det er skikkelig ekkelt å spise noe som er i ferd med å råtne. Jeg har lest veldig mye om kosthold, så det er ikke kunnskapen i forhold til vegetarkost som er problemet, men hva jeg kan spise for å unngå gallesteinsanfall og da også produksjon av nye steiner. Det er jo uvanlig at vegetarianere får gallestein, og min forrige lege mente at det ikke kunne være dette pga at jeg er veggis, men bildene fra ultralyden viste jo at hun tok feil, men enda så klarte hun å mene at det ikke var gallestein, og dette var en av grunnene til at jeg byttet lege. Jeg har lest innlegget som er over her, men ikke alle kommentarene som står under da jeg ikke fant noe som var relevant. Jeg skal lese de anbefalte linkene. Tusen takk for dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen! :)
      Vi er nok grunnleggende uenige i hva som er et sunt og usunt kosthold. Sunt og usunt er egentlig begrep som ikke kan brukes lengre, da det er så mange forskjellige oppfatninger. På så måte kan man kanskje si at du har "forvillet" deg inn på en blogg som promoterer det motsatte av hva du mener er sunt.

      Jeg vil aldri anbefale et vegetarkosthold til noen, og jeg er uenig i din oppfattelse av at quornfilet, grønnsaker og hvit saus er et fullverdig måltid. Jeg har derfor ingenting å bidra med av råd innenfor din definisjon av sunt. Jeg kan bare gi råd ut fra min definisjon og overbevisning - og det er å innføre animalsk mat i kostholdet ditt og kutte ned på det vegetabilske. Spesielt planteoljer og soya som er direkte helsefarlig. (Om Soya: http://tradisjonskost.blogspot.no/2014/03/soya-er-utrivelige-greier-hvorfor-br.html)

      Det er kjent at gallesteiner dannes i galleblæren pga av mangel på mettet fett (som igjen er det motsatte av hva de fleste leger lærer på skolen), og gallesteinene skaper ikke problemer i galleblæren så lenge de er små og få. Det betyr at de fleste har noen gallesteiner liggende, og kan ha hatt de lenge, veldig lenge. Det er når de blir mange og store at de skaper problemer. Det er en av grunnene til at jeg tenker vegetarkostholdet ditt er årsaken her, og som også er årsaken til lavt jern og lave d-vitaminverdier. Lever og rogn er f.eks fantastiske kilder til henholdsvis jern og vitamin d, og jeg har ingen problemer med å se at jerninjeksjonene gjorde deg mer dårlig, siden jern bør spises i sin naturlige form.

      Jeg er helt sikker på at du har satt deg grundig inn i hvordan spise et vegetarkosthold best mulig, det betyr likevel kanskje ikke at det er det optimale kostholdet for deg. Jeg har ingen intensjon eller ønske om å overbevise deg, og vil bare ha påvirkningskraft hvis du ønsker å overbevises :)

      Slett
    2. Nyttig artikkel fra Helhetlig Liv:
      http://helhetligliv.blogspot.no/2015/09/kroppen-trenger-fortsatt-fett-etter.html

      Slett