søndag 12. oktober 2014

Retro Søndagslunsj! Enkel Gelatinrik Kabaret (Aspik) for Nostalgikere!

I dag er det retrodag på bloggen og jeg børster støv av koldtbordklassikeren Aspik, eller Kabaret om du vil. Den vanligste kabareten består av mengder av ulike grønnsaker, Toro Aspikpulver, noen få reker og litt egg dandert i en form. Min variant er litt omvendt og er helt enkelt tidsbesparende. Det er jo egg, reker og eventuelt krepsehaler som er godsakene, og da har jeg like greit droppet grønnsakene. Med økologiske egg, nykokte ferske reker fra fjorden og hjemmelaget gelatinlake blir dette en herlig gelatinrik hverdagsklassiker. Veldig godt sammen med en surdeigsskive og upasteurisert smør, hjemmelaget melkesyregjæret majones eller en lettvint rømmedressing.






Du trenger:

* Kan erstattes med gelatinrik hjemmelaget kraft, for eksempel kokt på oksehaler eller kyllingføtter.




Slik gjør du:
Kok opp halvparten av vannet. Like før vannet bobler tar du kjelen av plata. Visp inn gelatin og sellerisalt. (Blir det gelatinklumper er det bare å sile av). Visp deretter inn resten av vannet. Hell litt gelatinlake i bunnen på ei større form/skål, eller i flere små porsjonsformer. Settes deretter til nedkjøling sammen med resten av gelatinlaken. Etter kort tid er gelatinet i bunnen stivnet, og du kan fylle formen(e) med hardkokte egg i skiver og reker. Hell over lunken gelatinlake. La stå i kjøleskapet i 3-4 timer til kabareten er stivnet. Holdbarheten er minst en uke i kjøleskap.



Tips!
For litt finere servering. Sett formen i varmt vann (10-15 sekunder). Legg et serveringsfat over formen, snu opp-ned, og kabareten vil gli lett ut av formen.





For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.