fredag 23. februar 2018

Havets Delikatesser - Rogn og Torsketunger!

Det bugner over av lekker sjømat i fiskediskene om dagen, og ved siden av skjell, muslinger og reker er det soleklart rogn og torsketunger som står øverst på min innkjøpsliste. Når livretter fra havet samtidig er ekte og næringsrik tradisjonskost, ja, da er det vinn-vinn. Dagens innlegg er en oversikt over mine kjøkkenaktiviteter for tiden - og lar du deg friste er det bare å trykke på bildene for å komme direkte til oppskriftene. 


https://tradisjonskost.blogspot.no/2017/02/rustikke-nydelige-rognkaker.html



Rustikke Rognkaker:
    • 500 gram Rogn (blodfersk, rå rogn fra skrei eller torsk)
    • 300 gram Mandelpotet (eller annen melet potet)
    • 1 ss Smør
    • 2 stk Økologiske egg
    • 1 ts Mineralsalt
    • Kvernet Pepper
    • Arrowroot
    • Ghee eller Smør til steking



https://tradisjonskost.blogspot.no/2018/01/kokt-rogn-og-stekt-rogn.html



Kokt Rogn:




Stekt Rogn:



https://tradisjonskost.blogspot.no/2015/03/sprstekte-torsketunger-og-hjemmelaget.html
 


Sprøstekte Torsketunger:



https://tradisjonskost.blogspot.no/2016/03/hjemmelaget-fersk-kaviar-og-kaldrkt.html



Sukkersaltet Rogn:


 
https://tradisjonskost.blogspot.no/2016/03/hjemmelaget-fersk-kaviar-og-kaldrkt.html



Hjemmelaget Fersk Kaviar:




For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.

lørdag 17. februar 2018

PirkePetter om Borreliose - Borrelia - Lyme Disease!

I går havnet jeg i snakk med en kjenning som fortalte at hun hadde fått borrelia etter flåttbitt i fjor sommer. Hun hadde googlet seg frem til at antibiotikabehandling ofte ble anbefalt, men var egentlig litt usikker på om hun hadde lyst til å pøse på med antibiotika. Jeg snakket litt frempå om hva PirkePetter har skrevet om borreliose, og etter litt skepsis var hun åpen for å lese litt selv. Jeg har derfor i dette innlegget samlet PP-sitater som omhandler borreliose/borrelia, og sitater som poengterer hvorfor man på alle mulige vis burde unngå antibiotika som behandlingsmetode. Hva er årsakene til borreliose/borrelia, og hva kan man gjøre for å bli frisk fra symptomene?



http://www.justafewhealthnotes.com/?p=430



Resten av dette innlegget kan kun leses med gyldig lesetilgang Skattekammeret:


  • Informasjon om hvilke blogginnlegg som nå ligger i Tradisjonskostbloggens Skattekammer, og bakgrunn for hvorfor Skattekammeret ble opprettet kan du lese om HER.




mandag 5. februar 2018

Langtidskokt Thailandsk Gryte med Høyrygg!

Oppskriften på godt humør er når man i butikken finner tre pakker oksehøyrygg til halv pris på grunn av utgangsdato, og som da er på sitt møreste og aller beste. Ekstrabonus for voffsa som får slintrer og grovskjær rett i matskåla, mens man sparer de finere bitene til seg selv. Det gode humøret får enda en topp når man har akkurat passe mengde melkesyregjæret red curry paste igjen til å kjapt hive sammen ei smakfull thaigryte. Man rekker en lang luftetur med Pelsen i deilig vinterkulde mens gryta putrer seg ferdig. Jeg bare elsker de dagene!






Du trenger:






Slik gjør du:
1. Grovskjær høyryggen i større biter, og stek bitene med kokosolje eller ghee i stekepanne, slik at kjøttet brunes på snittflatene. Stek i flere omganger slik at kjøttet ikke blir kokt i stekepanna. Ha kjøttbitene over i en tykkbunnet gryte etter hver stekerunde.


2. Ha litt vann i stekepanna, og tilsett deretter red curry paste som du kjapt freser i panna på høy varme til asiatiske dufter sprer seg på kjøkkenet. Hell dette over i gryta.


3. Tilsett kraft i gryta og rør rundt for å blande alt sammen.


4. Skjær løken i større biter eller båter, og ha de sammen med kaffir lime blader i gryta. Jeg lar de ligge på toppen uten å blande med resten. Sett stekeplata på 1-2 og la gryta putre i 3-4 timer. Man kan eventuelt sette gryta i stekeovnen på 150 grader.


5. Tilsett kokosmelk den siste halvtimen, og smak eventuelt til med litt rårørsukker og mineralsalt (eventuelt fiskesaus eller Tamari soyasaus).


6. Serveres med kraftkokt ris eller risnudler, og litt ferske korianderblader.





For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.


onsdag 24. januar 2018

Kokt Rogn og Stekt Rogn!

Det er neppe tilfeldig at havet på denne årstiden tilbyr oss et naturlig vitamin- og mineralkick. Etter mørketiden er det nå vi trenger det som mest, og det har sannelig naturen tenkt ut for oss for lenge lenge siden. Nå gjelder det bare å benytte seg av muligheten, kaste alle helseskadelige kosttilskudd, og gå bananas i fiskedisken. Den første torskerogna er på plass, og mens vi venter på lysere tider og rogn fra en langsvømt skrei fra juksabåtene, er fersk torskerogn et særs godt alternativ. Rognsesongen varer fra januar til april, så her skal rogna trekkes, stekes og sukkersaltes fremover - og akkurat nå gleder jeg meg skikkelig til stekte rognskiver i morgen!






KOKT ROGN
Du trenger:




Slik gjør du:
1. Skyll rognen i rennende vann fra springen.

2. Kok opp vann og salt i en kjele, eventuelt sammen med hele pepperkorn og laurbærblad. Når vannet koker skrur man temperaturen ned til svakeste varme.

3. Ha rognposen(e) rett i kjelen. Alternativt kan de pakkes inn i matpapir eller et klede for å hindre at de sprekker. Det går som regel greit uten innpakking hvis man passer på temperaturen.

4. La rogna trekke i kjele, med lokk på gløtt, i 45-60 minutter. Avhengig av størrelse på rognposene kan trekketiden variere.

5. Serveres med smeltet smør, kokt potet og eventuelt litt gyldenstekt løk.






STEKT ROGN
Du trenger:




Slik gjør du:
1. Ha smør eller ghee i en stekepanne, på middels til sterk varme.

2. Skjær rogna i skiver.

3. Stek rognskivene på begge sider til de blir gyldenbrune på fargen. Krydre med salt og pepper.

4. Serveres med smeltet smør, kokte poteter, og eventuelt litt gyldenstekt løk. Eller spis med fingrene rett fra stekepanna.





For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.



tirsdag 2. januar 2018

Hva innebærer egentlig PirkePetters Tradisjonskost?

Godt nytt næringsrikt år alle Tradisjonskostere!
PirkePetters bortgang i fjor etterlot et stort tomrom, og jeg savner Pirkusen som satte skapet skikkelig på plass når det ble for mye synsing uten ekte vitenskapelig belegg, og som oppklarte kostholdsmyter og misforståelser for oss på en logisk måte. Selv som savnet av PirkePetters nærvær fortsatt er der, er det samtidig viktig å huske på at han etterlot oss uendelig masse kunnskap om ernæring og helse slik at vi kan fortsette den stien han tråkket opp. Det du tidligere har lært av PirkePetter, og det du syntes var logisk der og da, er fremdeles like logisk. Verktøykassen han har gitt oss er fortsatt den ultimate for å velge ei best mulig helse for seg og sine.



http://tradisjonskost.blogspot.no/search/label/Spekemat



Jeg starter derfor det nye året med å minne om hva PirkePetters Tradisjonskost egentlig dreier seg om. Minne om at all sykdom grunner i næringsubalanse og/eller kjemikaliebelastning, og minne om at løsningen er å spise et næringsrikt og variert tradisjonskosthold basert hovedsaklig på animalske produkter, tilberedt på tradisjonelt vis. Svaret er ikke å fokusere på enkeltnæringsstoffer eller enkeltmineraler som store syndere eller løsninger, eller å gå amok i kosttilskuddhylla, men heller sørge for å spise mest mulig næringstett mat, med færrest mulig næringshemmere.



Dette innlegget ligger i sin helhet i Tradisjonskostbloggens Skattekammer, og jeg har samlet haugevis av sitater hvor PirkePetter skriver om hva hans tradisjonskost innebærer, om tradisjonell tilberedning av mat, og om hvilke matemner man bør fokusere på. Jeg har tatt med flere av hans konkrete kostanbefalinger, og i tillegg tatt med oppklaringer og forklaringer rundt sykdom, næringsubalanser og helbredsreaksjoner.




PIRKEPETTER OM TRADISJONSKOST
"God og nærende mat og drikke er medisin for en sulten mage og skranten kropp. Kjærlighet, vennskap og omtanke er medisin for et trist eller ensomt hjerte. Omtenksomhet, omsorg og respekt for alt liv, for alle manifestasjoner av livets kilde, dyr, insekter og miljø inkludert, er medisin for verden. Dokumentert helseskadelige kjemikalier og tungmetaller av sorten som finnes i medikamenter og vaksiner er ikke medisin for noe som helst." Sitat: PirkePetter, 2. mai 2017 kl. 21.18.



"Et tradisjonelt kosthold hjelper alle typer mennesker mot alle typer helseproblemer. Men, noen vil ha best av mer lever, andre mer hjerte eller annen innmat, og atter andre kanskje mer sjømat, eller melk og melkeprodukter, etc." Sitat: PirkePetter, 02.01.2013 kl. 01.57.



"Tradisjonsmat gir også gode følelser, og bedre humør, klarhet og konsentrasjon med mer. Så vi blir bedre vant, og tar enda bedre vare på oss selv, slik vi alle egentlig fortjener og burde ha det hele tiden." Sitat: PirkePetter, 30. januar 2013 kl. 17.27.



"Det er ikke bare smakspreferansene som forandrer seg; vi blir bedre vant også. Og ikke bare søker vi intuitivt i stadig større grad mat og drikke som nærer og gjør godt, men som også smaker og føles som ekte og virkelig mat. Som mat med substans og ekte smak og lukt, og ikke bare industrielle etterlikninger av ekte vare." Sitat: PirkePetter, 30. januar 2013 kl. 17.27.



"..en så utrolig avansert "organisme" som menneskekroppen tross alt er, velger selv hva den trenger til enhver tid, så lenge man gir den så næringstett, og næringsvariert, mat som mulig. Mao; gir man kroppen alle næringsstoffer den trenger, i hvert eneste måltid, velger den å ta opp noen næringsstoffer fremfor andre hele tiden, for å balansere seg selv, samtidig som den kontinuerlig søker sitt aller beste funksjonsnivå." Sitat: PirkePetter, 25. januar 2017 kl. 21.52.



"Man kan ikke spise noe da, og noe annet senere, og forvente at kroppen kan fungere optimalt, eller at et barn kan vokse og utvikle seg optimalt, om det får noen næringsstoffer i et måltid og andre i et annet. Hvert eneste måltid bestemmer kroppens (og hjernens/sinnets) kjemiske tilstand/helse i mange timer etterpå, slik at optimale mengder næringsstoffer i hvert måltid gir sterke, sunne og harmoniske barn, og ikke minst voksne." Sitat: PirkePetter, 26. mars 2012 kl. 02.35.



"Kroppen din er jo bygget av bare næringsstoffer fra mat og mat alene, så hvorfor skulle ikke feil mat gi feil kropp/helse, og riktig mat gi riktig kropp/helse? Utover bakterier (og gjærsopper), som du har ti ganger mer av enn du har celler i hele kroppen, er samtlige celler som utgjør absolutt alt som er kroppen (og hjernen) din satt sammen av næringsstoffer den kun har fått fra mat. Da inkludert næringsstoffer den fikk fra din mor mens du fremdeles var foster." Sitat: PirkePetter, 10.05.2012 kl. 20.15.



"..det kostholdet jeg promoterer er ikke fra mitt manual som du sier, men er den ekte og sanne tradisjonskosten våre forfedre over hele verden har brukt i generasjoner. Det eneste jeg har gjort er å unngå moderne, manipulerte versjoner av tradisjonskost, bestående av mengder med kornprodukter, margarin, plantekost, etc, og fokusert på hva våre forfedre verden over faktisk spiste og drakk. Jeg har mao funnet det som er sant og riktig fremfor de politisk korrekte versjoner som ofte blir promotert av ymse forfattere i dag." Sitat: PirkePetter, 22.04.2013 kl. 19.26.



"Jeg er heller ikke for bruk av kosttilskudd og piller, kun kosthold, slik at jeg ikke ser noen grunn til å promotere piller eller enkeltnæringsstoffer av noe slag. Fullt og helt, ikke stykkevis og delt!" Sitat: PirkePetter, 18.01.2013 kl. 16.41.



"Opp gjenom åra har jeg hjulpet mange mennesker med bl.a kronisk tretthet/ME, fibromyalgi, MS, ALS, og andre svært usosiale kjemiske ubalanser, psykiske og mentale helseproblemer inkludert, og ut fra de tilbakemeldinger jeg har fått har jeg en suksessrate på 100%. De eneste jeg ikke har kunnet hjelpe er dem som av forskjellige grunner har gitt opp å hjelpe seg selv." Sitat: PirkePetter, 5. desember 2012 kl. 00.46.



Resten av dette innlegget kan kun leses med gyldig lesetilgang Skattekammeret:


  • Informasjon om hvilke blogginnlegg som nå ligger i Tradisjonskostbloggens Skattekammer, og bakgrunn for hvorfor Skattekammeret ble opprettet kan du lese om HER.




http://tradisjonskost.blogspot.no/search/label/R%C3%A5%20Mat