søndag 19. februar 2017

Hjemmelaget Marshmallows!

Marshmallowsvarianter har jeg laget mange ganger, med ulike smaker som lakris, sitrus eller jordbær, men dette er første gang jeg har brukt marshmallowrot (Legestokkroserot på norsk). Og det skal jeg fortsette med, for hjemmelagede marshmallows som faktisk smakte marshmallows gjorde hele forskjellen. Det er noen hjemmesnekra godisvarianter som raskt blir favoritter, og disse er virkelig et eksempel på det. En ypperlig kilde til gelatin, og et skumgodteri som passer like godt til hverdags som til helgekosen.






Sitat: Mary Banducci, Sweet Roots:
"Marshmallow (or marsh mallow or Althaea officinalis) is actually a herb! Rosemary Gladstar in her book Herbal Recipes for Vibrant Health states "Our pioneer parents cooked the root with honey or sugar, formed into soft balls, and gave it to their children to suck on to soothe a sore throat." Yes, marshmallows were actually a remedy! Not a super sticky, sugar overdose."




Du trenger:




Nyttig utstyr:
    • Tykkbunnet kjele
    • Sil
    • Sukkertermometer - kan sløyfes
    • Bolle/skål som rommer minst 0,75 liter
    • Håndmikser
    • Ildfast form, 19 x 21 cm eller større
    • Skarp kniv
    • Fjøl






Slik gjør du:
1. Kok opp vann, sammen med tørket og grovkuttet marshmallowrot. Ta kjelen av plata når det koker. La blandingen trekke under lokk i 20-30 minutt.


2. Sil blandingen. Mål opp 1,5 dl væske som helles i en bolle. Bruk den bollen du skal vispe i senere, så den bør derfor romme minst 0,75 liter. Ha gelatinpulver over væsken. Ikke rør, bare la det svelle.


3. Hell resten av væsken tilbake i kjelen. Sett plata på medium varme, tilsett honning og strø mineralsaltet over. La småkoke under omrøring i 5-8 minutter. (Bruker du sukkertermometer skal blandingen nå 115-116 grader. Jeg gjør det enkelt, tar det på følelsen, og bruker ikke sukkertermometer. Hvis honningblandingen ikke når "ideell" temperatur ser jeg at marshmallowsen har en tendens til å dele seg i gele og skum når den er stivnet, og det gjør jo ingenting.)


4. Sjekk om gelatinet har blitt til gele i bollen. (Hvis ikke kan du ha den i kjelen med honning, vispe godt slik at den løser seg opp. Sil av hvis du ser gelatinklumper. Ha deretter alt i bollen og visp i vei).


5. Smør en ildfast form eller lignende med kokosolje. Gjør klar håndmikseren. Slå den på laveste knepp, og visp inn honningblandingen i den nå stivnede gelatinblandingen. Slå deretter på høyeste knepp, og visp i 10-15 minutter. Blandingen endres til en fluffy marshmallowskrem, som former små topper. Omtrent som stivpiskede eggehviter. Den er ferdigpisket når du merker at blandingen er nedkjølt og omtrent stivner mens det piskes.


6. Hell marshmallowskremen - raskt, for den stivner i fart - i den ildfaste ferdigsmurte forma, og sett den i kjøleskapet. La stå i minst 4-5 timer.


7. Hvis ønskelig drysser du rikelig med arrowroot (pilerot på norsk) over ei fjøl. Dette vil gi marshmallowsene den karakteristiske melne følelsen. Vipp massen over på fjøla. Bruk en skarp kniv, gjerne forvarmet i varmt vann, og skjær marshmallowsmassen i firkanter.


8. Oppbevares i lufttett boks, hvis ikke alle forsvinner nedi magen umiddelbart.




NB!
Jeg bruker mye mindre honning/søtning enn alle marshmallowoppskrifter jeg har sett med omtrent samme mengdeforhold på ingrediensene. Jeg synes disse er mer enn søte nok, men jeg kjenner flere som synes jeg er kjipen på søtning når jeg lager søtsaker. Det er derfor en reell mulighet for at du ikke synes oppskriften gir søte nok marshmallows. Er du en selverklært søtmons bør du kanskje doble mengden honning i denne oppskriften. Og, jeg ville samtidig doblet mengden marshmallowrot for å ikke miste den smaken i all honningen.






Inspirasjon:



For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.


onsdag 15. februar 2017

Upasteurisert Roquefort fra Tidsporten!

Myten skal ha det til at en ung gjetergutt i distriktet Roquefort-sur-Soulzon, i sørlige Frankrike, ble så forfjamset da han speidet en vakker gjeterjente i det fjerne, at han forlot saueflokken på beitet for å finne henne. I alt stresset glemte han også sin ferske sauemelksost og brødskalk i en hule i Combaloufjellet som han hadde tilhold i. Når han endelig kom tilbake etter uker og muligens måneder på gjeterjentejakt, fant han sin ferske ost omgjort til en blåskimlet en. Naturlig dannet ved hjelp av det mugne brødets Penicillium Roqueforti, og miljøet i hulen selvfølgelig. Gjetergutten var sulten og smakte på osten, som i stedet for å smake forferdelig, smakte helt vidunderlig!




  

Cheese of kings and popes:
Roquefort blir omtalt som `osten for konger og paver`. Det er en kremete, fuktig blåmuggost som lett går i smuler og som nesten er smørbar. Osten er på mange måter rund og mild, samtidig som den er skarp, med en tydelig salt smak. Jeg elsker Roquefort, men den er muligens for skarp for førstereisende i blåmuggostens verden. Behøver man øve seg på smaken kan en litt mildere blåmuggost som Blå Ku eller Selbu Blå, (begge pasteuriserte), være greie alternativer.



Jeg har ofte kjøpt Roquefort Vernieres i 100 grams pakninger på nærbutikken, og observerer at Tidsporten har en mye hyggeligere kilospris for en rundt 700 grams Roquefort, importert fra Schönegger Käse Alm. Den har den samme karakteristiske smaken, men hos Tidsporten er du i tillegg garantert at ostene er basert på melk fra gressbeitende dyr som aldri har smakt soyabasert kraftfôr, eller silofôr. Den garantien gjør det verdt å ta en titt på osteutvalget hos Tidsporten.







Bestillingsfrister hos Tidsporten: 
Tidsporten har per tiden 4 importer i året for ost og smør. Salget åpnes 2-3 uker før hver bestillingsfrist, og stenger når fristen er gått ut. Det kan være lurt å notere seg bestillingsfristene for å være sikret upasteuriserte godsaker, men det hender også at det importeres litt ekstra som legges ut for salg i nettbutikken.


  • Tidsportens bestillingsfrister for ost- og smørimport finner du HER.
  • Tidsportens utvalg av upasteuriserte oster finner du HER.
  • Tidsportens overskuddslager av ost og smør finner du HER.
  • Tidsportens gruppe på Facebook finner du HER.



Roquefortproduksjon anno 1927!





Kilder:



For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på!

lørdag 11. februar 2017

Rustikke Nydelige Rognkaker!

Nammenamme Nam Nam! Det ante meg at disse rognkakene ville smake godt, men de ble jo bedre enn forventet! Det hører med til historien at jeg veldig glad i rogn, og da i alle varianter. Som middag har stekt rogn dagen derpå et skrei- og rognemåltid bestandig vært høydepunktet. Tror nesten jeg må plassere disse rognkakene på delt førsteplass. En enkel, kjapplaget og kjempegod tradisjonskostmiddag, med oppskrift lånt fra Godfisk.   







Du trenger:
    • 500 gram Rogn (blodfersk, rå rogn fra skrei eller torsk)
    • 300 gram Mandelpotet (eller annen melet potet)
    • 1 ss Smør
    • 2 stk Økologiske egg
    • 1 ts Mineralsalt
    • Kvernet Pepper
    • Arrowroot
    • Ghee eller Smør til steking








Slik gjør du:
Kok potetene med skallet på. Rogna gjøres klar mens potetene koker. Lag et snitt på langs på rognposen og skrap ut rogna med ei skje. (Hinne med resterogn og slintrer gis til hunden).

Skrell potetene. Visp eggene. Mos potetene sammen med smør til en grov potetmos, tilsett mineralsalt og raust med pepper. Rør inn eggene, og tilsett deretter rogna. Bland godt.

Stek en prøvekake i litt ghee eller smør. Hvis prøvekaken flyter ut i panna tilsettes litt arrowroot i røra som bindemiddel.

Bruk rikelig med ghee eller smør, og stek rognkakene på middels varme til de er gyldne, på begge sider. Serveres varme med kokt potet, smørstekt løk og litt sitronsaft.



TIPS!
Rognkakene er like gode kalde som varme! På ei surdeigsskive, med masse upasteurisert smør, sammen med litt hjemmelaget majones, så har du kveldsmaten klar.






Inspirasjon:


For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.


søndag 5. februar 2017

Surdeigsmuffins! Matpakkemuffins med Kraft og Viili!

Inspirert av Cultures for Health har jeg laget disse surdeigsmuffinsene mange ganger, med kraft og uten søtning, og slumpet litt med mengden levende (og ikke mishandlet) surdeigsstarter jeg har hatt til overs. Blir så irritert når surdeigsoppskrifter oppfordrer til å kaste halvparten når den skal mates. Helt uforståelig! Surdeigsstarteren du har overflødig kan for eksempel brukes til; Surdeigskjeks, Surdeigskanelsnurrer, Surdeigspizzabunn, Surdeigspannekaker, Surdeigsblodpannekaker, Surdeigsgullfisker, og nå Surdeigsmuffins! Kjempegode matpakkemuffins-rundstykker, som passer like utmerket til frokostbordet, som til kveldsmaten. De kan fint fryses, men er jo som alle bakverk aller aller best rykende ferske - med et tjukt lag med smør!






Du trenger:

Steg 1



Steg 2







Slik gjør du - Steg 1:
Bland starter, kraft (eller vann - vent med kollagenpeptidene) og mineralsalt i en glass- eller porselensbolle. Siden du kanskje må bruke mindre - eller mer - tilsettes først 4 dl av melet. Ha i mer og mer mel, til røra har blitt til en løs deig. Dekk bollen med plastfolie og legg et kjøkkehåndkle over. La deigen gjære og godgjøre seg i 10-12 timer, og det gjør ingenting om den blir stående lengre.

Når deigen er klar for å bli til muffinsrøre setter du stekeovnen på 220 grader, varmluft.




Slik gjør du - Steg 2:
Smelt smøret skånsomt, i en kjele på svak varme. Visp sammen eggene og viilien (samt kollagenpeptider hvis det ikke er brukt kraft), og visp inn det smeltede smøret. Husk å la smøret avkjøles til fingertemperatur hvis det ble rykende varmt i kjelen. Dryss bakepulver over deigen, og tilsett eggeblandingen. Blandes godt.

Ha røra i store muffinsformer, og plasser på midterste rille i ovnen. Skru ned temperaturen til 200 grader. Stekes i 18-20 minutter. Følg med underveis i steketida slik at muffinsene ikke blir brent. Hvis de blir fort brune bør du vurdere å skru av varmluften.






Inspirasjon:


For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.


søndag 29. januar 2017

Et Himmelskt Tradisjonskosttilbehør - Ovnsbakt Potet og Løk i form!

Jeg har ei venninne som er herlig kreativ på kjøkkenet, og som det siste året har blitt godt kjent med tradisjonskosten. Hun har pønsket ut denne enkle og samtidig geniale oppskrifta som jeg nesten er litt snurt for ikke å ha tenkt ut selv😋 Et tilbehør til middagen som er innafor i tradisjonskosten, så lenge man fjerner skallet på potetene. Ei oppskrift som passer for mager i balanse, og som også kan passe for de mer ubalanserte magene. Min lille vri er det italienske favorittkrydderet mitt, pluss at jeg har valgt å bruke smør i stedet for kokosolje. Ellers har jeg vært tro mot originalen. Min sterkeste anbefaling; For jeg er SÅ enig med henne i at denne potet- og løkforma er helt på smakshøyde med fløtegratinerte poteter, og kanskje til og med overgår de glatt... Mm Mm Mm!







Du trenger:








Slik gjør du:

  • Skrell potetene, og skjær de i tynne skiver, gjerne med ostehøvel. Forkok potetskivene i 5 minutter, sammen med litt vann i en kjele.  Jeg brukte mandelpotet. De er av den melne sorten, som fort går i oppløsning, men som smaker like godt.

  • Skjær løken i tynne skiver.

  • Sett stekeovnen på 200 grader - varmluft.

  • Smelt smøret skånsomt i en tykkbunnet kjele, og finn frem den ildfaste formen. Hell smøret i formen, og tilsett deretter potetskiver, løkskiver og krydder. Vær raus med med både mineralsalt og pepper. Bland godt, før alt fordeles jevnt utover i formen.

  • Gi krafta ei lett oppvarming hvis den er kald og gelatinrik, og hell deretter krafta over potetløkblandingen slik at væskenivået blir ca 1 cm.

  • Stekes i ca 20 min. 

  • Hvis ønskelig - Tilsett revet ost mot slutten av steketida, og bruk eventuelt grill, eller forlenget steketid for ei gylden stekeskorpe.

  • La potet- og løkformen hvile i minst 15 minutter før servering. Bon appetit! 
 


NB!
Poenget med stor flate på den ildfaste formen er at potetene og løken skal kunne fordeles over et større område. De skal "dampes" i kraften, og ikke oversvømmes. For mye væske vil føre til en flytende suppe, samtidig som for lite kraft vil kunne fordampe helt. Det optimale er når potetene og løken gjennomtrekkes av kraft i løpet av steketiden, uten at det er så mye kraft igjen når den er ferdigstekt. Den lille overskuddskrafta som er igjen vil trekke inn i potetene når potet- og løkforma får hvile etter steking.







Poteter og løk er innafor!
"Rent hypotetisk burde poteter bli bløtlagt for å nøytralisere det lille som finnes av fytinsyre i dise, men det er mye bedre å heller kose seg med dem på et ellers næringsrikt kosthold. Poteter skaper ingen problemer for blodsukker eller insulinnivåer så lenge kostholdet ellers er rikt på næringsstoffer som kontrollerer disse." Sitat: PirkePetter, 13.01.2013 kl. 12.33.



"Poteter inneholder ikke pektin, men skallet gjør.." Sitat: PirkePetter, 28. oktober 2016 kl. 22.08



"Gul løk/kepaløk (allium cepa), hvitløk (allium sativum), sjalottløk (allium ascalonicum), pipeløk (allium fistulosum), gressløk (allium schoenoprasum), kinesisk gressløk (allium tuberosum), prærieløk (allium cernuum), roseløk (allium carinatum), vill-løk (allium oleraceum), purre (allium porrum), luftløk (allium proliferum), ramsløk (allium ursinum), strandløk (allium vineale), kantløk (allium senescens montanum), nordlansdsløk (allium senescens), skogsløk/bendelløk (allium scorodoprasum), kjempeløk (allium giganteum), perleløk (allium ampeloprasum), potetløk (allium tuberosum), kuleløk (allium scorodoprasum rotundum), m.m er alle løksorter, og helt ok i matlaging rå som varmebehandlet." Sitat: PirkePetter, 22.januar 2017 kl. 18.20.





For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.